Wpływ oddychania przez usta i nawyków na zgryz

Oddychanie przez usta zamiast przez nos to pozornie niewinny nawyk, który może mieć poważne konsekwencje dla rozwoju zgryzu, funkcjonowania języka, postawy ciała, a nawet ogólnego stanu zdrowia dziecka. Coraz więcej ortodontów zwraca uwagę na funkcjonalne przyczyny wad zgryzu, które często mają swoje źródło w nieprawidłowych nawykach oddechowych, fonacyjnych i pozycjach spoczynkowych języka. Z tego względu leczenie ortodontyczne coraz częściej wymaga interdyscyplinarnego podejścia – współpracy z logopedą, laryngologiem, fizjoterapeutą, a nawet terapeutą miofunkcjonalnym.

Oddychanie przez usta – więcej niż tylko suchość w gardle

Prawidłowe oddychanie to oddychanie przez nos, z językiem ułożonym na podniebieniu, zamkniętymi ustami i cichym, spokojnym rytmem. Taki sposób dostarczania powietrza ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju twarzoczaszki, napięcia mięśniowego oraz zgryzu.

Oddychanie przez usta – nawet okresowe – prowadzi do:

  • obniżenia pozycji języka,

  • osłabienia mięśni podniebienia i policzków,

  • zmian w napięciu mięśniowym twarzy,

  • wysunięcia żuchwy i rotacji głowy do przodu (kompensacja),

  • suchości w jamie ustnej i zwiększonego ryzyka próchnicy oraz zapaleń dziąseł.

U dzieci oddychających przez usta znacznie częściej obserwuje się zgryz otwarty przedni, tyłozgryz, wąskie łuki zębowe i zwężenie szczęki, a także nawyki takie jak „leniwy język”, wysuwanie żuchwy do przodu, niedomknięcie warg czy nawet trudności w koncentracji i snu.

Przyczyny oddychania przez usta

Oddychanie ustne może mieć charakter nawykowy lub organiczny, dlatego ważna jest dokładna diagnostyka:

  1. Przyczyny anatomiczne:

    • przerost migdałków podniebiennych lub gardłowego (trzeci migdał),

    • skrzywienie przegrody nosowej,

    • przewlekły nieżyt nosa (alergiczny, infekcyjny),

    • polipy nosa, krzywa małżowina nosowa dolna.

  2. Przyczyny funkcjonalne:

    • nawyk otwartych ust przy siedzeniu, czytaniu, oglądaniu ekranów,

    • wiotkość mięśni twarzy i języka,

    • nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka (język leżący nisko lub między zębami),

    • nieprawidłowe połykanie (tzw. infantylne, z językiem wypychającym zęby).

W wielu przypadkach występuje kombinacja obu przyczyn – np. dziecko, które przez kilka miesięcy chorowało i oddychało przez usta, mimo ustąpienia przyczyny anatomicznej, utrwala ten sposób oddychania jako nawyk.

Wpływ nieprawidłowego oddychania na rozwój twarzoczaszki i zgryzu

Podczas oddychania przez nos język znajduje się w pozycji spoczynkowej na podniebieniu twardym – to właśnie jego nacisk kształtuje szerokość łuku zębowego i podtrzymuje równowagę mięśniową jamy ustnej.

Jeśli język leży nisko, a usta są otwarte:

  • łuk górny rozwija się wąsko i wysoko (tzw. gotyckie podniebienie),

  • brakuje miejsca dla stałych zębów, pojawia się stłoczenie,

  • może wystąpić zgryz krzyżowy (szczęka zbyt wąska względem żuchwy),

  • wargi stają się wiotkie, a żuchwa wysuwa się kompensacyjnie do przodu lub w dół,

  • rozwój dolnego piętra twarzy (od nosa do brody) zostaje zaburzony – wydłuża się, tworząc tzw. twarz adenoidalną.

Tego typu zmiany są szczególnie groźne w okresie wzrostu – w wieku 3–12 lat – ponieważ mogą zaburzyć naturalny rozwój kości szczęki i żuchwy.

Diagnostyka – interdyscyplinarne podejście

Ortodontyczna diagnostyka pacjenta z podejrzeniem oddychania przez usta powinna obejmować:

  • wywiad dotyczący snu, chrapania, zmęczenia, otwartego ust w ciągu dnia,

  • ocenę pozycji spoczynkowej języka, napięcia mięśniowego twarzy, pracy warg,

  • analizę zgryzu, łuków zębowych, obecności zgryzu otwartego, tyłozgryzu,

  • badanie czynnościowe – ocena sposobu połykania, artykulacji,

  • konsultację z laryngologiem – w celu oceny drożności nosa, migdałków, obecności infekcji przewlekłych,

  • konsultację logopedyczną lub terapeuty miofunkcjonalnego – w celu oceny nawyków językowych i oddechowych.

Często konieczne jest wykonanie CBCT (tomografii stożkowej) w celu analizy zatok, przegrody nosa i struktur gardłowych.

Współpraca z logopedą i laryngologiem

Kluczową rolę w leczeniu zaburzeń oddychania przez usta odgrywa zespół specjalistów:

  • Laryngolog dziecięcy – odpowiada za diagnozę i leczenie przeszkód anatomicznych (np. migdałki, polipy, przegroda), wdraża leczenie farmakologiczne lub kieruje na zabieg (np. adenotomię).

  • Logopeda lub terapeuta miofunkcjonalny – prowadzi terapię funkcji języka, ćwiczenia oddechowe, korekcję nawyków.

  • Ortodonta – wdraża leczenie ortodontyczne (np. poszerzanie szczęki, szlifowanie kontaktów zwarciowych, aparaty blokujące wysuwanie języka).

Terapia logopedyczna i miofunkcjonalna polega m.in. na:

  • nauce prawidłowego toru oddechowego (nosowego),

  • ćwiczeniach języka – unoszenie go do podniebienia, ćwiczenia izometryczne,

  • wzmacnianiu mięśni okrężnych ust (ćwiczenia z dmuchaniem, gwizdkiem, rurką),

  • nauce prawidłowego połykania i artykulacji głosek,

  • ćwiczeniach posturalnych i oddechowych (trening przepony, oddech cichy, głęboki).

Dobrze prowadzona terapia może doprowadzić do samodzielnego rozszerzenia łuków zębowych (w młodszym wieku), poprawy napięcia mięśniowego i zmniejszenia potrzeby późniejszego leczenia ortodontycznego.

Ćwiczenia oddechowe i posturalne – oddech jako fundament

Oddychanie to funkcja pierwotna, wpływająca na wszystkie inne funkcje twarzy i szyi. Dlatego jednym z podstawowych elementów terapii jest reedukacja oddechowa. Przykładowe ćwiczenia:

  • oddychanie przez nos z zamkniętymi ustami – np. 5 minut dziennie z lusterkiem, by kontrolować brak ruchu ust,

  • ćwiczenia oddechu przeponowego – położenie dłoni na brzuchu, wdech przez nos, wydech ustami,

  • ćwiczenia z balonem – dmuchanie w balon pomaga wzmacniać mięśnie warg i przepony,

  • trening pozycji spoczynkowej – język uniesiony do podniebienia, wargi domknięte, swobodny tor nosowy.

Ćwiczenia te powinny być wykonywane regularnie, najlepiej codziennie, pod nadzorem terapeuty lub rodzica – w przypadku dzieci.

W niektórych przypadkach wskazana jest też terapia integracji sensorycznej i korekcja postawy – np. gdy dziecko stale wysuwa brodę, garbi się lub ma asymetrię barków.

Leczenie ortodontyczne – kiedy i jak?

Ortodonta może wdrożyć leczenie w odpowiednim momencie, najczęściej po poprawieniu toru oddechowego i pozycji języka. W zależności od potrzeb stosuje się:

  • aparaty rozszerzające szczękę (np. Hyrax, Bihelix, Leaf),

  • płytki przedsionkowe – do ćwiczeń mięśni ust i kontroli pozycji języka,

  • aparaty czynnościowe (np. Frankel, Twin Block) – w młodszym wieku,

  • aparaty stałe i nakładki – w późniejszych etapach.

Nadrzędnym celem jest stabilizacja efektów leczenia poprzez eliminację pierwotnej przyczyny wady, a nie tylko przesunięcie zębów. Dlatego sukces leczenia zależy w dużej mierze od zaangażowania pacjenta i opiekunów w terapię funkcjonalną oraz ścisłej współpracy między specjalistami.


Ortodonta Dentistree Warszawa
ul. Oś Królewska 18 lok. U2
02-972 Warszawa – Wilanów
Skontaktuj się