Profilaktyka

Dbanie o higienę jamy ustnej

Próchnica, zapalenia dziąseł czy miazgi, zgorzele czy ropnie – te oraz inne schorzenia mogą mieć poważne konsekwencje zarówno dla zębów, jak i całego organizmu. Wywołują szereg dolegliwości, od bólu głowy przez problemy nerek po zawały serca. Na szczęście powstają stopniowo, przez co łatwo je wykryć podczas przeglądu. Jeśli zostaną usunięte na wczesnym etapie zaawansowania, leczenie będzie krótkie oraz bezbolesne. Aby jednak tak się stało, trzeba mieć świadomość, że dbanie o higienę jamy ustnej nie powinno ograniczać się do mycia zębów i odwiedzania stomatologa dopiero w momencie, gdy chory ząb zaczyna boleć.

Kompleksowa higiena jamy ustnej

Przegląd zajmuje bardzo ważne miejsce w profilaktyce stomatologicznej. W trakcie spotkania w gabinecie specjalista przeprowadza wywiad z pacjentem, aby uzyskać informacje o przebytych chorobach lub przyjmowanych lekach. Sprawdza stan jamy ustnej – błon śluzowych, dziąseł oraz języka i plomb. Analizuje także stan zębów, szczęki i żuchwy, zatok oraz stawów skroniowo-żuchwowych, wykorzystując przy tym wynik badania radiologicznego. Zdjęcie pantomograficzne (tzw. panorama) umożliwia rzetelną ocenę struktur anatomicznych. Oprócz tego w razie potrzeby stomatolog udziela wyjaśnień, jak wygląda prawidłowe dbanie o zęby, a przy wykryciu zmian przedstawia plan leczenia.

Poza cyklicznymi przeglądami polecamy pacjentom poddawanie się profesjonalnym zabiegom higienizacyjnym w około półrocznych odstępach. Zalicza się do nich m.in. skaling, piaskowanie i fluoryzacja. Pierwsza procedura polega na usunięciu z powierzchni zębów złogów kamienia, wykorzystuje się w niej skaler ultradźwiękowy. Przy drugiej likwiduje się osad i przebarwienia za pomocą specjalnego urządzenia (piaskarki) oraz strumienia mieszanki sody, wody i powietrza. Ostatni zabieg – fluoryzacja, ma na celu wzmocnienie szkliwa oraz zapewnienie ochrony zębów przed zmianami próchnicowymi.

Dbanie o higienę jamy ustnej – przepis na zdrowe zęby

Młodym osobom, u których uzębienie nie zostało jeszcze objęte próchnicą, często proponujemy profilaktyczny zabieg o nazwie lakowanie. Znakomicie sprawdza się przy bruzdach zębów stałych trzonowych i przedtrzonowych, do których trudno się dostać, żeby oczyścić je z resztek jedzenia. Dzięki lakowaniu dbanie o zęby zajmuje mniej czasu, a do tego jest prostsze oraz bardziej efektywne.

Systematyczna i prawidłowa higiena jamy ustnej może uchronić pacjenta przed koniecznością podjęcia długiego leczenia (np. endodontycznego), a w przypadku rozległych zmian chorobowych – nawet ekstrakcji zęba.

Zakres usług